Het stripje van DirkJan verbeeldt goed in welke situatie de implementatie van ICT in het onderwijs momenteel verkeert. Onwetendheid van docenten zorgt ervoor dat het op de verkeerde manier gebruikt wordt. Ook vanuit de schoolleiding kan die fout gemaakt worden. Zo, met een duur smartboard wordt het onderwijs vast beter.
Dat valt nog te bezien, zoals er op dit blog geconstateerd wordt..
Natuurlijk zijn er scholen die heel goed op weg zijn, wij op het HML zijn er al een aantal jaren mee bezig. Tevreden zijn we nog niet. Er is nog een lange weg te gaan, technisch, maar ook zeker de personele kant van het verhaal heeft nog tijd en invulling nodig.
Het is een moderne variant van het krijt- en white board, met vele mogelijkheden die ingezet kunnen worden bij frontaal onderwijs. Niet voor niets hebben wij er op school dan ook geen een. Frontaal onderwijs geloven wij, Montessorianen niet erg in. Wel zijn er driehonderd laptops die de leerlingen kunnen reserveren en gebruiken. Op die manier kunnen ze individueel aan het werk met opdrachten waarbij ICT kan worden ingezet. Ook kunnen ze in groepjes aan projecten werken.
Wel hebben we in ieder lokaal een beamer die op een PC is aangesloten, natuurlijk hebben we wel klassikale momenten en dan is het vaak erg handig om dingen te laten zien, of toch even een klassikale opdracht te doen.
Wat mij opvalt bij 1e klassers is het gebrek aan basiskennis. Het werken met het programma Word is in een kwart van de gevallen nog een probleem. Sinds dit jaar hebben we daar een programma voor, iedere periode is er een vakoverstijgende, maar simpele opdracht die in Word gemaakt moet worden. Op die manier kunnen we zien of leerlingen al met het programma kunnen werken, of dat er nog aan gesleuteld moet worden.
Pas als de basis gelegd is kunnen we verder met de computer. Invuloefeningen zijn er genoeg te vinden. Oefensites zoals deze, of deze zijn erg handig. Ook via bijvoorbeeld cambiumned is heel veel handig materiaal te vinden.
Zinvoller is het als leerlingen zelf aan de slag gaan met een programma om informatie in te verwerken.
Mijn favoriet is nog steeds Prezi, doordat het zo simpel en doeltreffend werkt. Programma's als Glogster en Brain zijn varianten op hetzelfde thema. Allen zijn ze zeer visueel ingesteld, wat aansluit bij de leerlingen die we heden ten dage in de klas hebben.
Als de leerlingen met zo'n programma werken dan wordt het echt een middel om informatie te verwerken, en niet het doel. Belangrijk is dat je in de klas ICT gebruikt als middel om iets te gebruiken. Ik heb zelf ook ervaren dat het te snel een doel op zich wordt, en dat is niet de bedoeling.
Dat zie je nu ook rondom de ipad-scholen. Het is aan de docent en het beleid van scholen om ervoor te zorgen dat ICT een middel is om te leren, en niet het doel.
Ik heb de afgelopen periode helaas niet erg veel tijd gehad om projecten te doen met ICT, het laatste kwartaal in opgeslokt door examens, buitenlandse reizen, afmaken van de jaarprogramma's, sportdagen, projectdagen...
Wel heb ik met één klas een project moeilijke woorden kunnen doen, zoals ik al eerder op mijn blog liet zien. Volgend schooljaar ga ik zeker met het programma waar je overhoringen mee kan maken aan de slag, en wellicht zet ik ook nog eens een paar VWO leerlingen op het programma Glogster, want dat was bij mij niet erg succesvol. Wat ik zeker ga doen is een filmproject doen, in de theaterklas die ik lesgeef zal dat zeker een leuke werkvorm zijn!
ICT, zal meer en meer deel gaan uitmaken van het onderwijs, deze module heeft mij zeker op weg geholpen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten